Pliki do pobrania
- N0097_transkrypcja_nagrania_z_Maksymilianem_Biskupskim_1 pdf, 410.19 KB, 20.03.2024
- N0097_transkrypcja_nagrania_z_Maksymilianem_Biskupskim_2 pdf, 412.38 KB, 20.03.2024
- N0097_transkrypcja_nagrania_z_Maksymilianem_Biskupskim_3 pdf, 411.09 KB, 20.03.2024
- N0097_transkrypcja_nagrania_z_Maksymilianem_Biskupskim_4 pdf, 412.59 KB, 20.03.2024
N0097
Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, opozycjonista szykanowany przez władze PRL, wybitny rzeźbiarz, autor licznych pomników wystawionych w przestrzeni publicznej w Polsce i poza jej granicami, twórca dzieł o wymowie patriotycznej, martyrologicznej i antykomunistycznej.
Jest rok 2014. Do Maksymiliana Biskupskiego dzwoni jego przyjaciel, znany warszawski fotograf, Lech Charewicz: "Słuchaj Maks, zniknął twój Chrystus z katedry polowej". Chodzi o rzeźbę „Chrystusa Katyńskiego”. Odpowiada: „Jest to niemożliwe". Lech mówi: "Przyjedź, zobacz". I rzeczywiście, nie było figury Chrystusa, rzeźby poświęconej przez kardynała Prymasa Polski Józefa Glempa z inicjatywy biskupa polowego Wojska Polskiego generała Sławoja Leszka Głodzia. Rzeźba usunięta z Katedry Polowej z niejasnych do dzisiaj przyczyn, niechciana w kolejnych miejscach wydających się dla niej godnych, dopiero w 2019 r. finalnie trafia do kościoła na hiszpańskiej Teneryfie…